24 uurs 2024 met de Carmagnole

Afgelopen 30 en 31 augustus was alweer de 59ste 24 Uurs Race van de Nederlandsche Vereeniging van Kustzeilers, gehouden op het IJsselmeer, Markermeer, Noordzee en de Waddenzee. Het grootste kajuitzeilboten evenement in Nederland. Dit jaar met 362 inschrijvingen en 281 reglementair gefinishte boten. De omstandigheden waren uitstekend met ‘s avonds en ‘s nachts een matige tot vrij krachtige constante noordoostenwind. Zaterdag overdag draaide de wind iets meer naar het oosten en ging langzaam over in een mooie windkracht 5. Daarbij was het droog en ‘s nachts bepaald niet koud. Oftewel uitstekende omstandigheden om de 24 Uurs te zeilen. Er zijn dan ook gemiddeld 148.95 nm gevaren per deelnemer, met een gemiddelde snelheid van 6.21kn over 24 uur. Dat is behoorlijk hoog en bij de aken klasse zaten zelfs deelnemers met gevaren afstanden van over de 200 nm!

Record voor Carmagnole

Ook voor de Carmagnole waren de condities dus uitstekend, wat resulteerde in een record van 149.7nm en over de werkelijk gevaren mijlen een gemiddelde snelheid van 6.24kn. De Carmagnole deed voor de achtste keer mee en de race hebben we ook achtmaal daadwerkelijk uitgevaren, echter hebben we tweemaal geen jaarcijfer kunnen bemachtigen. Eenmaal door een 3 minuten te late finish en eenmaal door een verkeerde boei te hebben geregistreerd. Al doende leert men en gelukkig hebben we dit jaar wel een nieuw jaarcijfer (6) gekregen, en de race dus reglementair uitgevaren, geregistreerd en ook gewonnen binnen de VKSJ-klasse.

De 24-uurs is elk jaar weer een hoogtepunt van de zeilevenementen en wij varen deze race dan ook altijd met een min of meer vaste crew, waarvan altijd minimaal 2 goede zeilers en 2 deckhands. Het jaar dat we de race niet goed hadden geregistreerd voeren we met z’n drieën. Het was toen extreem weer met hagel en onweer en wij waren dermate vermoeid dat we de registratie dus niet meer uitgebreid hadden gecheckt alvorens in te leveren bij het wedstrijd comité. Oftewel, 4 man/vrouw is toch wel prettig om deze race met succes af te ronden met de Carmagnole.

Tips

Omdat er steeds minder inschrijvingen zijn bij de VKSJ-klasse en omdat wij vaak een behoorlijk aantal mijlen varen vergeleken met andere klassiekers leek het mij leuk om onze tactiek te delen over hoe wij deze race aanpakken. Uiteraard doet iedereen het natuurlijk op zijn eigen manier, wat ook de charme is van deze race, maar wellicht helpt het andere leden om de volgende keer ook hun resultaat te verbeteren.

Ten eerste een paar inkoppertjes over de voorbereiding: Ik probeer altijd dat de boot en equipment in orde zijn en het liefst al een week van tevoren zodat wij onszelf de dagen voor de start op de weerberichten kunnen richten om een goede startplaats te kiezen en scenario’s voor over het wad varen kunnen uitzoeken. Ook proberen we goed uit te slapen de dagen voor de start, want weinig slaap hoort bij de 24 Uurs. Naast goed uitgerust te zijn, spreken wij op vrijdag altijd al op het middaguur af zodat we genoeg tijd hebben om naar een goede startplaats te varen, bij te praten, de wedstrijd te bespreken en een goede maaltijd te nuttigen vlak voor de daadwerkelijke start om 18:40 uur.

Tactiek

Dan de tactiek. Wat gaan we doen; zoveel mogelijk halvewindse rakken varen met een startrak aan hogerwal, zodat we ook beginnen met een spi-rak. Of toch maximaal stroom meepakken op de lange rakken op de Waddenzee en dan hopen dat alles te bezeilen is of met een enkel slagje hier en daar bij de kronkels in de geulen. Veruit de meeste deelnemers blijven op het IJsselmeer en het Markermeer. De rekenprogramma’s schrijven dit vaak voor en het biedt wat meer zekerheid voor met name op tijd terugkomen. Wij kiezen eigenlijk altijd voor het wad en de Noordzee behalve als er te veel wind voorspeld wordt en er kans is op meer dan 5bft wind tegen stroom in de geulen en dan opkruisen. De steile golven die je dan kan krijgen slopen je boot en kan je beter vermijden. Of er is te weinig wind voorspeld waardoor het onzeker is of je op tijd terug kunt komen naar Medemblik, ook meegemaakt.. Maar met meer dan een knoop stroom in de rug een stukje geul opkruisen is geen enkel probleem, bij dus liefst matige wind. Naast stroom meepakken is er vaak meer wind op zee en is het vooral ‘s nachts heerlijk varen omdat je praktisch geen tegenliggers tegenkomt zoals ‘s nachts op het IJsselmeer. Zo kan je je dus volledig toeleggen op bootsnelheid naast navigeren. Met 360 deelnemende boten ben je ‘s nachts op het IJsselmeer veel bezig de tegenliggers te ontwijken wat veel energie en bootsnelheid kost. Ook drukke boeironden in het holst van de nacht kosten extra tijd. Hieronder een aantal routes over de Waddenzee met wat opmerkingen en voor- en nadelen.

63nm                  Vanaf Kornwerderzand 1 uur na hoog water Harlingen (HWH) via de Texelstroom het Schulpengat door en dan bij kentering weer helemaal terug. Veel stroom mee met mooie lange rakken. Voorkom wel dat je moet opkruisen op het smalle deel langs de afsluitdijk. Mocht het tegenzitten kan je de loop verkorten door op de terugweg via Den Over weer het Ijsselmeer op te gaan. Dat is precies wat wij hebben gedaan deze editie. Daarbij hebben we nog wat 2 korte rakken op zee gepakt, omdat we te vroeg waren voor de kentering.

91.8nm             Vanaf Kornwerderzand bij HWH via de Texelstroom en Schulpengat de Noorzee op tussen Terschelling en Vlieland weer naar binnen richting Harlingen en Kornwerderzand. Het ultieme rondje waar je 14 uur de tijd voor hebt en gemiddeld een dikke knoop stroom mee hebt. 1 uur na HWH moet je bij Harlingen zijn en dan heb je ook nog een stukje stroom mee naar Kornwerderzand. Als je dit haalt, heb je een gemiddelde snelheid van 6.55kn! Je kan dan dus best een kruisrakje hebben met al de stroom in de rug. Wijzelf hebben dit rondje nog niet gedaan, maar stond wel op de planning deze editie. Echter waren de voorspellingen 5 tot 6 bft op zee en hadden we stroom tegen golven gehad tijdens het opkruisen van de Stortemelk.. Helaas, had het wat minder gewaaid, hadden we het gedaan.

Het Visjagersgaatje en Den Oever hebben we nu 2 keer genomen tijdens een 24 Uurs en beide keren hebben we hier aardig wat tijd verloren. Het Visjagersgaatje is erg smal en kruisen is hier niet fijn, daarbij is de sluis bij Den Oever traag, stukken trager dan Kornwerderzand en ‘s nachts onoverzichtelijk binnenvaren vanaf de Waddenzee als je hier niet bekend bent. Je krijgt sluiscompensatie, maar de sluis bij Kornwerderzand draait gewoon sneller. Met name ‘s nachts vlieg je bij Kornwerd zo door de sluis heen! Zorg wel voor een reddingsvlot (verplicht) als je de zee op gaat en een plotter is wel zo fijn ‘s nachts op de Waddenzee.

Afgelopen editie hebben wij ondanks een lang kruisrak met de stroom in de rug, van het Schulpengat naar Den Over, op de Waddenzee een hogere gemiddelde snelheid behaald dan op het Ijsselmeer. Zelfs terwijl wij bijna een half uur vrijwel stil hebben gelegen in het Visjagersgaatje tijdens het opkruisen rond 5 uur ‘s nachts. Het grootzeil wilde niet naar beneden bij het zetten van het eerste rif door een vastzittende bovenste leuver. Na met 2 man aan het voorlijk van het zeil te trekken en te hangen, is de leuver uiteindelijk van het zeil af gescheurd en kregen we het rif erin, pff..

Genieten

Als je dan alles op alles hebt gezet om rond de 18:40 te finishen en met 300+ boten allemaal tegelijk op de finish afvaart bij Medemblik is het genieten geblazen. Er is niet veel meer te kiezen en je vaart gewoon hard naar de finish. Maar wat een mooi gezicht dat gigantische veld zeilboten van sneeuw schuivende aken en planerende Mini 650’s tot een aantal mooie scherp gesneden klassiekers. En dan de ontvangst in Medemblik met muziek, bier, muziek, bier en bier tot uiteindelijk de adrenaline echt is uitgewerkt en je je bootje maar weer opzoekt om de volgende morgen op tijd bij het kasteel te zijn voor de prijsuitreiking! Wij hopen op nog vele edities waarbij we ook wat meer VKSJ-ers aan de start mogen begroeten. Zo niet, dan zal onze eigen VKSJ-wedstrijdklasse bij de 24 Uurs verdwijnen (bij minder dan 4 inschrijvingen)

Gegroet en tot de jubileum editie van de 24 Uurs in 2025 (29 en 30 augustus 2025)!

Carmagnole en bemanning